De beste bedrijfsnaam is origineel, duidelijk, beschikbaar… en van jou

Een bedrijfsnaam is een van de dingen waar je over nadenkt als je besluit zelf te gaan ondernemen. Als zzp’er kan je ervoor kiezen om gewoon onder je eigen naam te gaan werken. Maar start je met anderen een bedrijf, dan moet je hier toch echt even voor gaan zitten. Want een goede, originele, duidelijke én beschikbare bedrijfsnaam is niet zomaar bedacht. En eenmaal bedacht, is die ook niet meteen van jou…

Dus voor iedereen die de beste bedrijfsnaam zoekt, hier een overzicht met handige tips en praktische informatie.  

Is de naam beschikbaar?
Een naam die al veel gebruikt wordt in een andere regio of branche mag je gebruiken. Maar wil je dat ook? Er is immers een grote kans dat de url van die naam in allerlei varianten allang bezet is. Check daarom dus eerst het volgende:
* Bestaat de bedrijfsnaam al? Dit is eenvoudig te checken via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
* Is de url nog vrij? Ook dit kom je snel te weten via bijvoorbeeld http://www.sidn.nl/

Is de naam duidelijk?
* Is de schrijfwijze eenduidig of kan het op meerdere manieren geschreven worden? (Bijvoorbeeld: fashion14s, fashionfor10s, fashionfourteens, etc.). Als er meerdere manieren mogelijk zijn waarop de naam geschreven wordt, zorg dan dat die andere varianten als url ook in jouw bezit komen en laat ze doorverwijzen naar de juiste site. 
* Kies je een naam die direct duidelijk maakt wat je doet en aanbiedt, zorg dan dat die niet te lang is. Bij een beroep als bakker of fietsenmaker weet iedereen wat ze van je mogen verwachten. Maar had ik gekozen om in mijn bedrijfsnaam te vertellen wat ik doe, nl. ‘tekstschrijver en marketeer’, dan werd de url voor mijn site wel heel erg lang.
* Een duidelijke naam is prima, maar laat het je niet beperken. Wie weet breid je later je assortiment of dienstenaanbod nog uit.

En is de naam origineel?
Natuurlijk wil je geen naam die al veel voorkomt, al is het alleen al vanwege de beschikbaarheid. Maar tussen uitgekauwd fantasieloos en een spetterende creatie liggen nog heel veel mogelijkheden:
* Wil je jouw eigen naam laten terugkomen in de bedrijfsnaam? Kijk dan of in ieder geval in het gebied waar jij wilt ondernemen, die naam nog wel (redelijk) uniek is.
* Kies je voor een fantasienaam, check dan even of het in een andere taal niet een betekenis heeft. Een naam die ik voor mijn bedrijf had bedacht, bleek bij een check op Google de naam van een anticonceptiemiddel in de VS te zijn. Je begrijpt dat ik verder ging brainstormen…
* Ook met een fantasienaam kan je duidelijk maken wat je doet. Je kan het als standaard toevoeging in alle uitingen van je bedrijfsnaam opnemen (zo staat er bij mij altijd bij ‘tekstschrijver en marketeer’). En door de naam slim en veel te gebruiken, gaat ook jouw doelgroep vanzelf de naam herkennen.
* En natuurlijk geldt ook bij een fantasienaam en bij je eigen naam dat het wel helder moet zijn hoe het geschreven moet worden. Je wilt online immers wel vindbaar zijn!

Het belangrijkste, zorg dat het jouw naam wordt!
Je hebt nu een naam die beschikbaar is, duidelijk aangeeft wat je doet, helder is in schrijfwijze én origineel. Dus nu op naar de KvK en klaar… of toch niet? Nee. Want ook al schrijf jij jouw bedrijf nu in, dan nog heb je niet automatisch het recht op die bedrijfsnaam. Iemand die dezelfde naam al gebruikt maar nog niet heeft ingeschreven, heeft meer rechten op die naam. Zorg dus dat je de naam gebruikt in het economisch verkeer. Ofwel, verspreid visitekaartjes, maak een website, plaats je logo met bedrijfsnaam op de deur en je auto en verstuur je e-mails met ondertekening. Dan heb jij vanaf nu het recht op jouw bedrijfsnaam.  

Heb je een bedrijfsnaam bedacht die uniek is, beschikbaar én duidelijk in schrijfwijze, check de naam dan nog even aan de hand van het volgende rijtje:
* Is het kort en krachtig zodat het makkelijk onthouden kan worden?
* Wat jij leuk vindt, kan een ander kwetsen. Kijk dus uit met humor.
* Is het eerlijk en geloofwaardig? Een naam mag niet misleidend zijn. “The Global Bike Center’ voor iemand die als eenpitter fietsen repareert, is dus niet handig.
* Test de naam; bij jezelf na een nachtje slapen, bij vrienden en familie.

Wil je nog meer weten over bedrijfsnamen? Het boek ‘De bedrijfsnamenfabriek’ van Erwin Wijma vertelt er nog meer over en geeft hele leuke voorbeelden.

Welke naam jij hebt gekozen en waarom? Mail me, ik hoor graag van je.

Veel succes met het vinden van jouw bedrijfsnaam!

Dit artikel is ook geplaatst op www.b2bcontact.nl

3 Responses to De beste bedrijfsnaam is origineel, duidelijk, beschikbaar… en van jou

  1. Gebruiker zegt:

    Hoe kan ik mijn bedrijfsnaam zodanig beschermen dat deze niet door andere ondernemers mag worden gebruikt? Heb je hier tips voor?

    • Om jouw bedrijfsnaam te beschermen moet je er actief mee deel nemen aan het ‘economisch verkeer’ zoals dat zo mooi heet. Dus visitekaartjes, website, logo op je deur, advertentie onder jouw bedrijfsnaam in de krant, vermelding in de telefoongids. Dat soort zaken. Als je het gebruikt, is het van jou. Mits het natuurlijk niet al eerder in gebruik is genomen door iemand anders. Dat kan je checken bij het Handelsregister van de KvK. Overigens claim je daarmee niet een eventueel logo en beperkt de bescherming zich ook tot de regio waarin je werkt of hooguit Nederland.
      Wil je jouw bedrijfsnaam zo zeker mogelijk vastleggen, ook buiten Nederland en ook je logo beschermen, dan kun je het als merk deponeren bij het Benelux Merkenbureau of bij het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom.
      Succes!
      Jolanda

  2. Joris Visser zegt:

    Mocht iemand hulp nodig hebben met het bedenken van een bedrijfsnaam dan kun je eventueel bij mij terecht: http://www.sculptaal.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: