6 tips om als zzp’er gevonden te worden

De markt voor zzp’ers wordt aantrekkelijker met steeds meer bedrijven die een zelfstandige willen inhuren. Dat is goed nieuws voor de zelfstandige ondernemer. Maar hoe zorg je ervoor dat een opdrachtgever jou als zzp’er ook vindt?

De groep zzp’ers groeit flink, inmiddels werkt 1 op de 10 in Nederland al als zelfstandige zonder personeel. En ook steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van het inhuren van een zzp’er. Niet alleen omdat het even nodig is, of omdat het wel zo veilig is iemand zonder vast contract. Maar omdat een goede zzp’er een waardevolle toevoeging is voor een bedrijf. Als externe zelfstandige breng je jouw unieke kennis en ervaring mee naar de opdrachtgever. Je kijkt nog met een frisse blik naar de organisatie en komt met ideeën en oplossingen die vernieuwend zijn. Neem daarbij jouw netwerken waar je ze toegang tot kan bieden en het mag duidelijk zijn; als zzp’er ben je meer dan even een paar handjes erbij. Jij bent voor jouw opdrachtgever een waardevolle aanvulling.

Met slimme marketing word jij ook gevonden
Maar wat heb je aan steeds meer bedrijven die zzp’ers willen inhuren als ze jou, zzp’er, niet weten te vinden? Het is dus zaak om gevonden worden, en dat lijkt misschien lastig met een toenemende groep zzp’ers. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Met een slimme marketingaanpak word jij ook zichtbaar. Zonder enorm budget maar wel door consequent de volgende praktische tips toe te passen:

1. Werk aan je netwerk
Dit lijkt een open deur maar de meeste opdrachten gaan toch altijd naar bekenden of via-via. Dus zorg dat steeds meer mensen weten wat jij doet. Ga naar netwerkbijeenkomsten en leer mensen kennen. Vergeet niet dat netwerken begint met geven! Ga dus niet alleen maar jouw verhaal afsteken of jouw visitekaartjes rondstrooien. Toon interesse, stel vragen, rond op tijd af en onderhoudt de contacten.

2. Vraag om referenties en verwijzingen
Heb je tevreden klanten of mensen in jouw netwerk die jouw diensten positief beoordelen? Vraag dan of ze jou willen aanbevelen in hun netwerk.

3. Wees vindbaar online
Met een website kan je 24/7 aan de wereld laten weten wat jij te bieden hebt en hoe ze jou kunnen bereiken. Hoe die site gevonden wordt? Meld je aan bij Google places om in ieder geval bij lokale zoekopdrachten gevonden te worden en zorg dat Google jouw site vindt door unieke content te plaatsen die je regelmatig update. Gebruik hierbij de zoekwoorden die voor jou werken, maar niet teveel en wel op de juiste plaatsen (titels, tussenkoppen en de tekst). En natuurlijk vermeld je jouw site en wat jij aanbiedt op Linkedin en Twitter. Nog geen Linkedin of Twitter? Snel doen want met social media werk je aan je netwerk, vind je inspiratie door zoveel verschillende mensen en ideeën en het is nog leuk ook!

4. Wees zichtbaar offline
Ook gewoon op straat wil je dat mensen weten wat jij doet. Zorg dat je zichtbaar bent, met een bord voor je deur, een groot logo op jouw auto en neem altijd en overal genoeg visitekaartjes met je mee. Denk ook na waar jouw doelgroep komt en zorg dat je daar bijvoorbeeld flyers of visitekaartjes neerlegt.

5. Jij bent jouw ‘personal brand’
Als zzp’er ben jij jouw merk. Wat je doet en zegt, slaat direct terug op jouw onderneming, zeker als je diensten aanbiedt. Werk dus aan jouw merk, aan jouw ‘personal branding’. Niet door erover te roepen maar door het te zijn: ‘Walk the walk, talk the talk’. Eigenlijk is het een simpel abc-tje:
* Authentiek: blijf jezelf
* Betrouwbaar: blijf constant en blijf bij je merk
* Congruent: zeg wat je doet en doe wat je zegt

6. Wees onderscheidend
 Dit is misschien nog wel de belangrijkste. Want zowel online als offline, tijdens netwerken en terwijl je aan je eigen merk werkt, je moet zorgen dat je opvalt in het enorme aanbod van zzp’ers. Door dat wat jou uniek maakt uit te vergroten, erover te praten, te bloggen en het op je site te vermelden, maak je het jouw eigen USP, unique selling point. Zorg natuurlijk wel dat het relevant is. Jouw talent, passie of ervaring, dat kan net dat stukje zijn waarom mensen voor jou kiezen. Weet je niet wat jou onderscheidend maakt? Vraag het eens aan vrienden wat ze jouw sterkste punt vinden of aan opdrachtgevers waarom ze voor jou hebben gekozen. Zeker weten dat je een rode draad gaat ontdekken (en een grote glimlach krijgt van al die positieve feedback).

De groep zzp’ers is gegroeid en blijft waarschijnlijk voorlopig alleen maar groeien. Door nu te werken aan je vindbaarheid, ben je straks sneller gevonden. En dan kan je laten zien wat je goed doet en wat je zo graag doet. Want daarom ben je toch uiteindelijk zelfstandig geworden? Heel veel succes!

Heb jij nog meer tips om gevonden te worden of ervaringen met een van deze tips? Laat het me weten, ik hoor graag van je!

Jolanda van Beek

Bronvermelding: CBS – ZZP Nederland 8/12/10 en www.hrpraktijk.nl 01/03/11.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: