Ook vriendelijke mkb-merken bereiken meer dankzij social media

Een veelbelovende marketingtrend van 2011 is ‘Random Acts of Kindness’. Willekeurige, vriendelijke acties van een bedrijf of merk naar een consument waarbij ze inhaken op iets wat die consument beleeft of voelt. Verschillende internationale merken hebben hier al succesvolle marketingacties op gebaseerd. Maar juist deze trend leent zich bij uitstek om ook door kleine en middelgrote bedrijven en zelfs eenpitters, ingezet te worden. Hoe? Door creatief én praktisch met de mogelijkheden om te gaan.

Met ‘random acts of kindness’ toon je je sociale gezicht
‘Random acts of kindness’ (RAK) maken een bedrijf of merk toegankelijker, vriendelijker en verbeteren het imago. Doordat een bedrijf openlijk communiceert met de consument, laat zien dat ze de consument begrijpt en inspeelt op wat er leeft, toont ze haar sociale gezicht. En dat is nu net wat een groeiende groep consumenten belangrijk vindt. Zo vindt 71% van de consumenten het belangrijk om merken te kopen van bedrijven waarvan de normen en waarden overeenkomen met die van henzelf*.

Waarom juist nu?
Social media wordt steeds groter. Nederland is wereldwijd de nummer 1 met de meeste volwassenen die twitteren (22,3%)* en ook Facebook en Foursquare groeien explosief. Consumenten vertellen wat ze meemaken en geven bedrijven daarmee informatie om een persoonlijke attentie voor die consument te organiseren. En juist dankzij die social media beperkt het effect van zo’n persoonlijke, vriendelijke actie zich niet tot die ene consument. Het delen van ervaringen zorgt ervoor dat de positieve ervaring met een merk door 1 consument, duizenden of zelfs meer andere consumenten bereikt.

In 7 stappen jouw RAK-plan
Ook zonder enorme budgetten of ingrijpende beleidsveranderingen kan RAK heel succesvol worden ingezet, voor en door elk bedrijf. Met de volgende 7 praktische stappen maak jij jouw RAK-plan:
1. Wie wil je bereiken?
Bedenk eerst wie jouw RAK nodig heeft, zal waarderen en erover wil praten. Zo reageerde het bedrijf Biotherm op twitteraars die een tweet plaatsten met #tired om ze vervolgens een gratis crème-sample aan te bieden. Wat kan jij aanbieden? Een tip, dienst, product of kadootje? Het kan van alles zijn, als het maar toepasselijk, vriendelijk en oprecht is (zie ook de do’s en don’ts verderop in dit artikel).

2.       Waar en wanneer ga je ze bereiken?
Zoek je jouw doelgroep op Twitter via een # (hashtag) of via Foursquare op een locatie? Of ga je juist offline op een specifieke plek waar jouw doelgroep met een duidelijke reden zal zijn, zoals Spanair die haar reizigers bij de bagageband in de luchthaven op kerstavond een persoonlijk cadeautje aanbood. Denk na over een logische plek en het juiste moment om jouw gekozen doelgroep te vinden.

3.       Wat is het waar jouw doelgroep behoefte aan heeft?
Dit moet natuurlijk in relatie staan tot jouw product of bedrijf. Het voorbeeld van Biotherm is mooi, maar niet relevant als je autobanden verkoopt. Ofwel, denk na over wat jij kan aanbieden en vertaal dat naar een behoefte die jouw doelgroep kan hebben. 

4.       Hoe breng je jouw merk onder de aandacht?
Het KLM Surprise Team  zocht de reizigers op Schiphol op met een persoonlijk en uniek geschenk.Interflora en Biotherm stuurden een tweet en Sweetgreen plaatste cadeaubonnen naast parkeerboetes onder de ruitenwissers.

Online is overigens geen voorwaarde voor een RAK. Bedenk dus hoe jij jouw doelgroep gaat benaderen met jouw RAK. En wees gerust, of je kiest voor een online of offline benadering van jouw doelgroep, met de juiste RAK komt dit daarna absoluut online.
 
5.       Hoe maak je het relevant (ofwel; waarom bied je jouw merk of product aan?)
Ook al lijkt het heel voor de hand liggend, vertel toch waarom jij iemand jouw product, dienst, tip of cadeautje aanbiedt. Vertel wat je hebt gehoord of gezien, zeg daarna waarom jij ze dat nu aanbiedt en sluit af met een oprechte wens (“veel plezier”, “geniet ervan”, “hoop dat dit helpt”).

6.       Vergeet de uitvoering niet
Je hebt geen uitgebreide distributie of operationele afdeling nodig, maar als je niet stilstaat bij de uitvoering kan het alsnog misgaan. Denk dus na over hoe je het gaat uitvoeren. Wees zo praktisch mogelijk en houd het vooral realistisch.

7. En denk vooraf hier alvast over na:
– Hoe ga je de berichten over jouw actie volgen en daarop reageren?
– Wat ga je doen als er nog weinig aandacht voor jouw actie is?
– En wat ga je doen voor jouw online volgers als de actie voorbij is?

Do’s en don’ts van RAK
Met RAK gebruik je social media om een merk persoonlijk te maken en dichtbij te brengen. Ideaal dus, maar dan moet je het wel goed doen. Even in het kort nog een paar do’s en don’ts:

Do’s:
* Wees oprecht, zorg dat het past bij jouw bedrijf (het vertelt tenslotte waar jouw bedrijf voor staat) en dat het echt een vriendelijke actie is
* Maak het persoonlijk
* Maak het de moeite waard om te delen; bijvoorbeeld doordat het zo leuk, origineel, onverwacht, aardig of toepasselijk is. Of omdat je ze echt iets geeft om te delen (2e ticket, tegoedbon voor 2 koppen koffie)
* Houd het exclusief en bijzonder

Don’ts:
* Afronden met keiharde verkoop
* Er iets voor terugvragen
* Te persoonlijk zijn; attent en gepast is o.k., opdringerig niet
* Er een loyaliteitsprogramma van maken
* Sampling; iedereen een pen geven met het bedrijfslogo is echt geen RAK
 
Maar let op!
Natuurlijk moet je wel even nadenken voordat je RAK inzet. Bedrijven die het als een keihard verkoopmiddel gebruiken, worden zonder meer afgestraft. De kracht van de ‘crowd’ is enorm en het effect van een negatieve ervaring kan heel slecht uitpakken.  En ja, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je hun privacy schendt. Maar zolang je iets oprecht, vriendelijk en gepast aanbiedt, zal de meerderheid alleen maar enthousiast zijn.

Niet ondoordacht, wel spontaan
De term ‘random’ suggereert misschien dat dit soort acties ondoordacht zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Het spreekt voor zich dat er een marketingplan achter zit.  Maar laat dit je niet afschrikken. Je hoeft het niet enorm ingewikkeld te maken. Met de 7 eerder genoemde stappen heb je in basis je marketingplan en executie (mooi woord voor de uitvoering ;-)) al uitgewerkt en dat zou op 3 A4’tjes moeten passen. En ook al zit er een plan achter, dat betekent niet dat het niet leuk, spontaan en aardig mag zijn. Integendeel, zorg dat het juist wel leuk, spontaan en aardig is. Je zal zien dat je daarmee de beste resultaten boekt.

Random acts of kindness; een klein gebaar volstaat
Zet je RAK doordacht in met deze 7 stappen en rekening houdend met de do’s en don’ts, dan breng je bij de gelukkige een glimlach op het gezicht. En dankzij de kracht van social media bereik je vervolgens een enorm publiek die jouw bedrijf, dienst of product ineens veel meer waarde toekent. En daarvan krijg jij ook een glimlach op je gezicht.

Bronvermelding:
Dit artikel is geïnspireerd door de Trend Briefing maart 2011 van Trendwatching.com “One of the world’s leading trend firms, trendwatching.com sends out its free, monthly Trend Briefings to more than 160,000 subscribers worldwide.”.
De cijfers (*) en afbeeldingen komen uit http://www.trendwatching.com/trends/rak/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: