5 tips om klanten aan te trekken met een concept

Een goed concept is als een wervende boodschap; direct duidelijk, blijft hangen en maakt hebberig. De (potentiële) klant moet denken ‘dat wil ik ook!’. En jij kan dat voor hem realiseren. Maar… dan moet die klant natuurlijk wel weten wát jij te bieden hebt.

Als tekstschrijver en marketeer kom ik het steeds weer tegen, ondernemers die zoveel willen vertellen dat de boodschap compleet verloren gaat. Teveel enthousiasme, teveel details, teveel uitweidingen over de manier waarop en vooral alles willen noemen. Ik doe dit, en dat, maar ook, en ook nog…. Teveel tekst, teveel verhaal en te weinig concrete boodschap. Dat trekt géén klanten aan.

Wat dan wel? Ik geef je hier 5 praktische tips waarmee ook jij klanten aantrekt:

1. Bepaal jouw boodschap, jouw concept
Wat lever jij jouw klanten op? Wat krijg jij het meeste terug te horen van tevreden klanten? En waar krijg jij energie van? Als je hier eens goed naar kijkt, zie je wat de rode draad is in jouw aanbod. Geef die ‘rode draad’ een naam. Dat is namelijk jouw concept! Zorg dat je jouw concept zo formuleert dat een ander direct snapt wat jij doet en wat hij eraan heeft. Dan heb je jouw boodschap, jouw concept, te pakken. En daar kan jij nu al je andere activiteiten en aanbiedingen (zowel voor diensten als voor producten) onder hangen.

2. Zorg dat je zichtbaar bent
Dat mensen moeten weten wat jij doet, spreekt voor zich. Zorg dus dat je zichtbaar bent. Door social media te gebruiken, bereik je al snel een grote groep. En door steeds te vertellen wat jouw concept is, komen díe mensen naar jou toe, die jij ook als klant zou willen. Want dat zijn de mensen die begrijpen wat jij doet en daar dus de waarde van inzien. Natuurlijk moet je je niet blindstaren op social media. Het gaat om het samenspel van die marketingmiddelen die voor jou werken. Denk dus na waar jouw klanten zich bevinden. Daar kan jij ze bereiken met de inzet van verschillende middelen en media.

3. Wees herkenbaar en claim deskundigheid
Praat, schrijf, twitter, teken en blog steeds over hetzelfde onderwerp. Over jouw concept. Natuurlijk moet je het wel op verschillende  manieren benaderen, anders wordt het wel heel saai. Maar laat de kernboodschap intact. Zo word jij herkenbaar en claim je zelfs deskundigheid op jouw gebied. Dan gaan mensen jou vertrouwen en stappen ze op jou af als ze dat wat jij aanbiedt, nodig hebben. Want dan hebben ze jou nodig!

4. Maak keuzes
“Walk the walk, talk the talk.” Met alleen communiceren over jouw boodschap kom je er nog niet. Zorg dat jouw aanbod past bij jouw boodschap. Het moet jouw concept uitstralen. Dit kan betekenen dat je misschien een streep moet zetten door sommige activiteiten. Maar is dat nu echt zo erg? Waren dat ook echt de opdrachten die je graag deed? Of waren dat de producten waar jij over praat als je iemand trots vertelt wat je allemaal verkoopt? Waarschijnlijk niet. Wat je doet, zegt heel veel over jou. Dus zorg dat jouw aanbod dat ook doet. En natuurlijk kun je daarin differentiëren. Maak een goedkopere versie als je denkt dat daar ook behoefte aan is, maar zorg dat die dan ook duidelijk minder waard is. Dan doe je geen afbreuk aan de duurdere dienst. Zo bedien je een afgebakende doelgroep (namelijk die mensen die behoefte hebben aan jouw producten en diensten en daar de waarde van inzien!) met verschillende budgetten.

5.  Voer het consequent door
Dit lijkt zo voor de hand liggend, maar hier gaat het zo vaak fout. Als het concept is bedacht en de marketing eromheen is uitgewerkt, lijkt het een fluitje van een cent. Een paar keer roepen wat je doet, een logo op de deur of de auto, een twitteraccount met een mooi profiel en we zijn klaar. Nee dus. Jouw concept neerzetten en zorgen dat dat ook echt bij jouw potentiële klanten ‘landt’, dat vraagt doorzettingsvermogen en vooral discipline. Consequent bouwen aan jouw merk en jouw boodschap. Zo verzamel je die groep mensen om jou heen, waar jij wat voor kan betekenen. En als dat eenmaal begint te lopen, en dat kan al vrij snel gebeuren, dan zal je zien dat je er lol in begint te krijgen. Want wat is nu leuker dan te merken dat anderen blij zijn met wat jij te bieden hebt? Dat jij dat, wat jij zo graag doet en waar je zo goed in bent, kan doen voor anderen en dat je ze daar nog mee helpt ook?!

Wil jij op nieuwe manieren klanten aantrekken? En vooral online ook klanten aantrekken? Probeer deze 5 tips dan eens. En als je er zelf niet uitkomt om bijvoorbeeld de rode draad in jouw activiteiten te vinden, en je dus niet jouw concept kunt benoemen, vraag dan eens aan een objectieve derde om ernaar te kijken.

Veel succes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: