Facebook’s Timeline; de veranderingen voor ondernemers op een rij

Steeds meer ondernemers realiseren zich dat de inzet van Facebook een enorme boost kan geven aan hun bedrijf. De online aanwezigheid van een bedrijf helpt om klanten aan te trekken. Of dat nu voor een webshop, website of een ‘stenen’ winkel is. Via Facebook hebben ondernemers contact met de klanten en bereiken ze steeds meer potentiële klanten.

En dus hebben de laatste maanden steeds meer ondernemers hun zakelijke pagina op Facebook aangemaakt. Maar toen kwam Facebook met de lang verwachte timeline voor bedrijven (Facebookpagina’s). Een nieuw ontwerp met heel veel nieuwe mogelijkheden. En met nieuwe regels en nieuwe uitdagingen. Waardoor zowel de vormgeving aangepast moet worden, maar ook de manier waarop Facebook als marketingtool ingezet wordt.

Vraag jij je af wat de wijzigingen van Facebook’s timeline voor jou betekenen en wat er allemaal gaat veranderen? Ik zet hier de belangrijkste wijzigingen voor ondernemers op een rij:

De omslagfoto
De omslagfoto (851 x 315 pix.) is de grote foto bovenaan de pagina. Met deze afbeelding (het hoeft niet een foto te zijn) maak je direct duidelijk wat jouw bedrijf aanbiedt, wat jouw aanbod uniek maakt en waar jouw pagina over gaat. Het is jouw ‘etalageraam’ zogezegd. De plek waar jij aan de ‘branding’ van jouw bedrijf werkt. 

Maar Facebook heeft een paar heel duidelijke regels opgesteld voor de omslagfoto. Zo mogen er geen pijlen (“klik hier als je ons leuk vindt”), prijzen, aanbiedingen of contactinformatie (websites, adres, telefoonnummers, etc.) in worden vermeld. Het mag geen advertentieplek worden maar het moet een sfeerbeeld geven. Natuurlijk mag er wel tekst in. Zorg dat dit bijdraagt aan jouw branding en de beleving van jouw merk. En natuurlijk mag het niet in strijd zijn met de regels van Facebook. Bedrijven die dit wel doen, lopen het risico dat hun pagina door Facebook verwijderd wordt.

De welkomstpagina
De pagina die we tot nu toe gebruikten om ‘niet-fans’ te vertellen wat we doen en te vragen of ze ons leuk willen vinden, bestaat in de nieuwe timeline niet meer. Iedereen komt op het prikbord uit met de omslagfoto. De welkomstpagina kon tot wel 50% extra likes genereren. Om toch de niet-fans naar een aparte pagina te krijgen waar je ze om een ‘like’ kan vragen, kan een app ingezet worden.

Apps in plaats van tabs
Veel Facebookpagina’s hebben nu nog extra pagina’s; de custom tabs. Die staan links in de navigatie en boden allerlei extra mogelijkheden om meer online informatie te delen, fans aan te trekken of bijvoorbeeld een actie te organiseren. De hele linkernavigatie vervalt en de tabs heten in de timeline ‘apps’. De apps, in de nieuwe timeline rechts onder de omslagfoto, zijn een heel belangrijk onderdeel in de nieuwe Facebookpagina. Wat je in ieder geval over de apps moet weten:

  • 4 apps zijn direct zichtbaar en met het pijltje rechts kunnen er nog eens 8 worden uitgeklapt. De 1e app is altijd ‘Foto’s’. Deze kan ook niet verplaatst worden. In de andere apps staat in ieder geval ook altijd ‘Vind-ik-leuks’. En dus blijven er nog 10 over die je zelf kunt invullen. Het totaal aantal apps dat je daar neerzet is onbeperkt. Maar voor de fans zijn er nooit meer dan 12 zichtbaar; de ‘Favorieten’.
  • Elke app heeft een vierkant kadertje (111 x 74 pix). Door het standaard beeldje te vervangen met een aantrekkelijke of opvallende afbeelding en een sterke tekst, zal er meer op geklikt worden. Zo kan een app dus o.a. de ‘Welkomstpagina’ vervangen.
  • De volgorde van de apps kan aangepast worden via ‘Van plaats wisselen met’. Deze optie is bereikbaar via het pennetje dat verschijnt als je met de muis over de app beweegt. Het aanbod of de actie die dan het meest actueel is, zet je op deze manier dus gewoon bovenaan waar die het meeste opvalt!
  • De apps die je wel hebt maar die niet zichtbaar zijn, kunnen wel onder de aandacht worden gebracht via updates op het prikbord of via bijvoorbeeld e-mails. Met name het laatste biedt mogelijkheden om heel selectief een groep klanten bepaalde exclusieve aanbiedingen te doen. De url’s van deze ‘onzichtbare apps’ kunnen namelijk gewoon gedeeld worden.

Focus op jouw belangrijkste bericht
Het belangrijkste nieuws dat je wilt delen, zet je vast aan de bovenkant (pinnen). Dit blijft daar maximaal 7 dagen staan waarna het automatisch teruggaat naar de plek in de timeline op basis van de datum. Deze belangrijke boodschap is bijvoorbeeld een actie die je onder de aandacht wilt brengen. Of een publicatie die je graag deelt.

Weet wel dat het alleen op jouw pagina bovenaan staat. Het verschijnt dus niet steeds bovenaan op het prikbord van jouw fans! Na die 7 dagen kun je niet dezelfde update opnieuwe ‘pinnen’.  Een nieuwe update schrijven met een soortgelijke strekking kan natuurlijk wel. Of je dat ook moet willen is een tweede. Internet is vluchtig, dus waarom zouden jouw fans terugkomen naar jouw pagina als daar steeds dezelfde informatie staat?

Profielfoto
Dit was altijd de term voor de (vaak lange en smalle) afbeelding linksboven. In de nieuwe timeline wordt daarmee het vierkante vakje bedoeld dat te zien is voor elke update die jij plaatst en die linksonderin de omslagfoto staat. Deze profielfoto heeft een vaste afmeting: 180 x 180 pix.

Een leuke nieuwe tool: datum aanpassen
Een nieuwe mogelijkheid in de timeline is de optie om een datum aan te passen. Dat is vooral leuk bij bedrijven die een langere geschiedenis hebben. Coca Cola heeft dit heel mooi uitgewerkt in een timeline die teruggaat tot het moment van oprichting in 1886. En Fanta heeft deze optie op een heel originele manier gebruikt in een spel die door hun tijdlijn gaat. Zo proberen deze bedrijven mensen meer te betrekken bij hun merk. 

Ook voor (kleinere) bedrijven met een kortere geschiedenis is dit een leuke nieuwe tool voor creatieve online invullingen om (nieuwe) klanten te bereiken en de betrokkenheid bij het merk te vergroten.

Administratiepanel
En ten slotte het administratiepanel. Dit is voor iedereen die een Facebookpagina beheert een heel handige tool om direct in 1x alle updates te zien: wie heeft er iets gepost, zijn er nieuwe vind-ik-leuks, wat zijn de statistieken, heb ik berichten, etc., etc. Dit is uitsluitend te zien voor de beheerder(s) van de pagina. Via de knop ‘Administratiepanel’ rechtsbovenaan klapt dit ‘dashboard’ uit. En met ‘verbergen’ is het weer ingeklapt.

Neem de tijd voordat je overstapt naar de nieuwe timeline!
Alle veranderingen lijken misschien heel veel, maar je hebt nog even. De nieuwe timeline is nu al wel beschikbaar, maar pas op 30 maart 2012 gaan alle pagina’s over. Kijk dus rustig eerst rond hoe anderen hun zakelijke Facebook inrichten. En gebruik de tijd om op de achtergrond jouw nieuwe pagina voor te bereiden. Die tijd kan je ook nemen. Er zijn nu een aantal ‘bugs’ ontdekt in de nieuwe timeline waar Facebook nog hard aan werkt om die op te lossen.

Er is dus geen haast om direct over te stappen. Maar laat je niet verrassen! Zorg wel dat je voor 30 maart een mooie omslagfoto klaar hebt staan en misschien zelfs al updates die je terugplaatst in het verleden om jouw eigen timeline te vullen. Zodat je zelf over kan gaan naar de nieuwe timeline als het jou uitkomt en het direct kan vormgeven zoals jij het wilt.

En ben je van plan om nu een nieuwe Facebookpagina aan te maken? Weet dan wel dat je vanaf nu de nieuwe timeline krijgt. Je kunt niet meer kiezen voor de ‘oude’ versie.

Nieuwe regels voor Facebookmarketing?
Met de strenge regels voor de omslagfoto, het verdwijnen van de welkomstpagina en profielfoto in z’n huidige vorm en de grote rol die de apps hebben gekregen, verandert er ook het een en ander voor de manier waarop Facebook als marketingtool kan worden ingezet. Hoe? Dat is een blog op zichzelf. Een blog dat op korte termijn volgt😉

Veel succes met het ontdekken van de nieuwe timeline! En heb je vragen? Stel ze gerust!

2 Responses to Facebook’s Timeline; de veranderingen voor ondernemers op een rij

  1. Liesbeth zegt:

    wat goed en duidelijk omschreven! ik ga me er gelijk eens meer in verdiepen. bedankt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: