Meestgestelde ondernemersvragen over Twitter

In mijn gesprekken met ondernemers en de workshops die ik aan ze geef, vertel ik altijd over hoe social media als marketingtool kan worden ingezet. Zodat je als ondernemer online klanten aantrekt. En in die gesprekken en workshops komen sommige vragen wel heel regelmatig terug. Een paar van die meestgestelde vragen som ik hier op, met natuurlijk het antwoord erbij😉

1. “Hoe krijg ik (veel) volgers?”
….en het liefst ook nog zo snel mogelijk en natuurlijk wel volgers waar ik wat aan heb. Tja, dat wil iedereen. In de Twitter Workshop voor ondernemers laat ik vaak zien hoe Michelle Obama binnen 6 uur bijna 150.000 volgers had. Maar dat is natuurlijk een vrij unieke situatie😉. Het aantal volgers is op zich niet zo belangrijk. Volgers die voor jou relevant zijn wel. En natuurlijk helpt het als je veel volgers hebt en die zo aardig zijn om jouw bericht te retweeten waardoor jouw boodschap nog meer mensen bereikt. Maar hoe groot is de kans dat ze dat doen als ze jou alleen maar volgen om te volgen (en om teruggevolgd te worden)? Relevante volgers, volgers die jou volgen omdat jij iets deelt en iets te vertellen hebt wat zij interessant vinden, dát is de groep waar je uiteindelijk ook jouw business uit gaat halen. Omdat zij aan jou denken als ze iets tegenkomen waar jouw diensten bij nodig zijn.

En dan de hamvraag; hoe kom je aan die volgers? De volgende tips helpen daarbij:

  • zorg dat jouw profiel goed is gevuld; dus een goede Twitternaam, duidelijke Twitterbio en natuurlijk een ava (foto)
  • ga zelf de mensen volgen die jij interessant vindt (maar niet honderden tegelijk)
  • gebruik #’s slim bij de woorden die voor jou belangrijk zijn en zeggen wat jij doet
  • tweet regelmatig
  • en retweet wat jij interessant vindt; waar jij over twittert en retweet, zegt iets over jou

2. “Hoeveel tijd kost dat Twitter wel niet? Ik wil niet de hele dag daarmee bezig zijn…”
Dat hangt natuurlijk van jezelf af. Maar een paar keer per dag even Twitter checken, reageren, retweeten of even twitteren is vaak al voldoende. Wil je frequent aanwezig zijn? Denk dan eens aan ‘scheduled tweets’ waarmee je vooraf aangeeft wat je op welk moment twittert. En volg je heel veel mensen? Dan is een programma als Hootsuite een uitkomst; via een handig dashboard check je dan heel snel per ‘stream’ (soort lijst die jij zelf maakt) of je nog iets hebt gemist. Zonder dat je maar blijft doorscrollen.

3. “Wat vertel ik dan op Twitter?”
In mijn workshops leg ik altijd uit dat je vanuit jouw ‘kernthema’s’ moet communiceren. Praat over die onderwerpen die voor jou belangrijk zijn en die iets vertellen over jouw aanbod. Dat kan heel divers zijn. Als jij kinderpiano’s verkoopt, dan is jouw doelgroep geinteresseerd in o.a. educatie, cultuur, muziek, opvoeding, ontwikkeling. Maar vast ook over ‘mediawijsheid’ en bijvoorbeeld onderzoeken die aantonen wat het effect is op een druk kind dat een muziekinstrument leer bespelen. Door over jouw kernthema’s te communiceren, kom je vanzelf in beeld bij die groep die voor jou interessant is. Omdat ze interesse hebben in dat wat jij doet of aanbiedt. In mooie marketingtermen heet dat ‘concepting’ of ‘inbound marketing’. En juist met de inzet van social media zoals Twitter, is dat erg effectief. En ja, zo nu en dan iets persoonlijks er tussendoor kan best. Graag zelfs! Laat maar zien wie er achter een merk of bedrijf staat. Het is niet voor niets ‘social media’…

4. “Hoe vaak moet ik dan twitteren?”
Wil je voldoende zichtbaar zijn, volgers krijgen en echt aanwezig zijn? Dan zijn een paar tweets per week niet voldoende. Want niet elke tweet die jij verstuurt, wordt door iedereen gezien. Met een paar tweets per dag vergroot je jouw online zichtbaarheid. En dat is nodig om uiteindelijk ook online klanten aan te trekken. Lijken een paar tweets per dag nu nog veel? Als je net begint misschien wel, dan zal je steeds nadenken over wat je gaat twitteren. Maar zodra je merkt dat er interactie komt, dat je respons krijgt, dat je contact krijgt via Twitter ofwel dat het effect heeft, dan is er een grote kans dat je het heel leuk gaat vinden. En voordat je het weet, heb je jouw eerste 1.000 tweets verstuurd ;-)!

5. “Waarom zou ik Twitter zakelijk inzetten?”
Omdat het je in staat stelt met steeds hele kleine berichtjes, gratis, aan iedereen die voor jou als ondernemer belangrijk is, te laten weten:

  • dat je er bent
  • wie je bent
  • wat je doet
  • en dat je er echt wat vanaf weet

Ofwel; met Twitter zorg je dat jouw doelgroep jou leert kennen, dat ze je leuk gaan vinden én dat ze vertrouwen in je krijgen. Zodat ze uiteindelijk aan jou denken als ze jou nodig hebben. En dat is wat je wilt, toch?

Wil je meer weten?
Heb je nog meer vragen over het zakelijk gebruiken van Twitter? Stel ze hier! Of kom naar de Twitter Workshop voor ondernemers, je bent (natuurlijk😉 ) van harte welkom!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: